Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.unichristus.edu.br/jspui/handle/123456789/1768
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | SILVA, JUCA, Carlos Eduardo Barros Paulo Goberlânio de Barros | - |
dc.contributor.author | GREGORIO, COSTA NETO, Luiz Henrique Carina de Oliveira | - |
dc.contributor.author | FEITOSA, LIMAS, Letícia Nobre Esther de Alencar Araripe Falcão | - |
dc.date.accessioned | 2024-12-04T14:45:01Z | - |
dc.date.available | 2024-12-04T14:45:01Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Gregório, C. de O., Feitosa, E. de A. A. F., Costa Neto, L. H., Limas, L. N., Silva, P. G. de B., & Jucá, C. E. B.. (2021). Challenges for learning neuroradiology in undergraduate medical school: analysis from the students’ point of view. Revista Brasileira De Educação Médica, 45(1), e019. https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.1-20200098.ING Trabalho apresentado como TCC - Curso de Graduação de Medicina - Centro Universitário Christus - Unichristus, 2021. | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.unichristus.edu.br/jspui/handle/123456789/1768 | - |
dc.description.abstract | Objetivo: Avaliar a percepção dos estudantes de medicina sobre as dificuldades do aprendizado em neurorradiologia. Método: Estudo quantitativo, realizado com estudantes de medicina matriculados no segundo e no sétimo semestres de uma universidade de Fortaleza. Os dados foram obtidos por meio de questionário estruturado com 12 questões de respostas sim ou não. As questões versaram sobre as possíveis dificuldades encontradas para aquisição do conhecimento neurorradiológico, dentre elas: à carência de material didático direcionado, à falta de integração com a neurologia, à necessidade de conhecimentos básicos radiológicos e anatômicos, ao volume de assunto, e às limitações das metodologias ativas e tradicionais. Resultados: Foram analisados 181 questionários. Grande parte discente refere como dificuldade a necessidade de ter conhecimentos básicos prévios de radiologia (80,1%); de neuroanatomia (77,5%); e de correlacionar radiologia e neuroanatomia (70,9%). Quando comparados os grupos do 2o semestre e do 7o semestre, houve uma tendência maior a apontar a ausência de conhecimento prático de neurologia pelos alunos do 2o semestre como um fator de maior dificuldade para o aprendizado de neurorradiologia (82,6% versus 67,4%, com p p<0,0018). Quando perguntadossobre a utilidade da criação de um e-Book direcionado para a graduação para o aprendizado de neurorradiologia, 85,6% dos alunos responderamafirmativamente; no caso de um aplicativo, 92,3% concordaram. Quanto à correlação entre a neurorradiologia e a prática médica, 98,3% responderamque é um conhecimento útil e necessário.Conclusão: Na opinião dos estudantes, os conhecimentos prévios de neuroanatomia e de neurologia clínica são importantes para o aprendizadode neurorradiologia. A elaboração de um material como e-book ou aplicativo com foco em integrar o ensino dessas disciplinas é considerada umaboa alternativa para facilitar a compreensão da neurorradiologia. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | Educação Médica | pt_BR |
dc.subject | Radiologia | pt_BR |
dc.subject | Neurologia | pt_BR |
dc.subject | Neurociências | pt_BR |
dc.subject | Ensino | pt_BR |
dc.subject | Material Didático | pt_BR |
dc.subject | Estudantes de Medicina | pt_BR |
dc.subject | Neurofobia | pt_BR |
dc.title | Desafios para o aprendizado de neurorradiologia na graduação médica: análise do ponto de vista discente | pt_BR |
dc.type | TCC | pt_BR |
dc.title.ingles | Challenges for learning neuroradiology in undergraduate medical school: analysis from the students’ point of view | pt_BR |
dc.description.resumo_abstract | Introduction: The teaching of neuroradiology in undergraduate medical school must be seen as an integration tool for the interdisciplinary study ofradiology, anatomy and neurology. In practice, there is a limitation on the part of students in acquiring such knowledge, either due to “neurophobia”, ordue to the lack of previous anatomical-radiological knowledge and also due to the lack of integrated didactic materials aimed at undergraduate school. However, there are few studies reporting the difficulties encountered by students in learning neuroradiology. Objective: To assess the perception of medical students about learning difficulties in neuroradiology.Method: Quantitative study, carried out with medical students enrolled in the second and seventh semesters of a university in Fortaleza. Data wereobtained through a structured questionnaire with 12 yes or no answer questions. The questions addressed the possible difficulties encountered inacquiring neuroradiological knowledge, among them: the lack of targeted didactic material, the lack of integration with neurology, the need for basicradiological and anatomical knowledge, the large volume of content to study, and the limitations of active and traditional methodologies.Results: 181 questionnaires were analyzed. Most students report as difficulties: the need for basic knowledge of radiology (80.1%); neuroanatomy (77.5%);and to correlate radiology and neuroanatomy (70.9%). When comparing the 2nd semester and 7th semester groups, there was a greater tendency topoint out the lack of practical knowledge of neurology by 2nd-semester students as a factor of greater difficulty in learning neuroradiology (82.6% versus67.4 %, with p <0.0018). When asked about the usefulness of creating an e-book aimed at undergraduate students for learning neuroradiology, 85.6%of the students answered affirmatively; in the case of a mobile application, 92.3% agreed. As for the correlation between neuroradiology and medicalpractice, 98.3% answered that it is useful and necessary knowledge.Conclusion: In the students’ opinion, previous knowledge of neuroanatomy and clinical neurology is important for learning neuroradiology. Thedevelopment of material such as an e-book or mobile application focused on integrating the teaching of these disciplines is considered a good alternativeto facilitate the understanding of neuroradiology. | pt_BR |
Appears in Collections: | Medicina - Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CARINA DE OLIVEIRA GREGORIO.pdf | GREGORIO, Carina de Oliveira | 433.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.